söndag 20 februari 2011

2. weather-beaten cardboard bungalow

Sitter här i min säng med Fitzgeralds "The Great Gatsby" och lyssnar på vinyl. Det är söndag förmiddag och vad många skulle kalla dagen efter.

Dagen efter.
Ett ganska märkligt uttryck i mina ögon, eftersom det endast används för dagen efter en fest. Alla andra saker som sker i livet, får inte de ha någon dag efteråt? Räknas de bara den dag man faktiskt gör det, eller hur är det tänkt där?
En fest har alltid två dagar dedikerade till sig eftersom festdagen alltid följs av en dagen efter, oavsett hur bra eller dåligt du mår. Frisk som en nötkärna, dagen efter är ändå dagen efter.

Dags att införa en dagen efter till allt, tänker jag. Dagen efter xbox-lir, dagen efter biokväll, dagen efter gympasset, dagen efter......... Ni förstår vad jag menar.
Dilemmat vi då hamnar i, är att det aldrig finns någon bara "idag", utan det är alltid dagen efter. Detta innebär att du ständigt får leva på gårdagens bravader, istället för att uppleva saker i nuet. Om vi då struntar i dagen efter till allting, kvarstår fortfarande det faktum att man automatiskt har dagen efter fest. Betyder det att idag inte är någonting för mig, utan bara dagen efter igår?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar