torsdag 24 mars 2011

34. girlfriend in a coma, i know, i know - it's really serious

Skulle vilja påstå att alla som någon gång befunnit sig i en skolsal tillsammans med andra elever någon gång stört sig på någon i klassrummet. Jag skulle till och med vilja gå så långt att jag vill påstå att samtliga av dessa någon gång drabbats av en impuls att kasta ett suddigum stenhårt i bakhuvudet på någon, fått en plötslig lust att vilja spy eller brutit av pennspetsen när denne i frustration pressat pennan för hårt mot pappret. Vi känner alla igen scenariot.

Vart ville hon komma med det där, tänker ni. Jag tänkte idag på de olika stereotyperna som finns på elever i ett klassrum idag och vill dela med mig av mina tankar, svarar jag då.
Inte för att jag behöver namnge de olika rollerna, men snälla tala om för mig i vilket klassrum som det ökända studet inte finns (mina fördomar säger direkt: fordonsprogrammet! Min lilla väktare säger "ajabaja, de är också människor som studerar".). I vilket fall som helst sitter studet inte nödvändigtvis längst fram, men på en bra plats för att se, höra och framför allt - bli sedd och hörd. Kännetecken skulle kunna vara de fåniga små skratten så fort läraren säger något som skulle kunna vara roligt, även om vi vanliga döda skulle skratta först om vi gick på någon slags drog med hallucinogen effekt. Slutligen får vi inte glömma att studet gärna flashar med lite extrakunskaper som denne fått i ett avsnitt i läroboken som inte skall behandlas förrän nästkommande årskurs. Detta görs gärna genom att ställa en kontrollfråga som att "stämmer det att en fotboll är rund?". Studiemotiverade elever i all ära, fjäskande stud däremot.. nej tack, ingen gillar er.
Vidare har vi den där störande eleven som inte kan vara tyst när den lyssnar på lärarens genomgång, utan måste humma och hålla med läraren med ständiga utrop som "javisst!", "ja men preciiis" och "jaa-ah", gärna när läraren är mitt i en mening. Detsamma gäller dess oförklarliga iver att svara på retoriska frågor som inte ens är till för att svara på.
Så klart finns det elever som bara pratar, och aldrig lyssnar. Allra värst är det om dessa, som oftast syns i par, sitter precis bakom dig på mattelektionen när du VERKLIGEN måste koncentrera dig och hänga med eftersom ditt betyg i kursen ligger lite risigt till. Om det inte vore för att de satt bakom mig skulle det bli nackskott, men får i nuläget nöja mig med att vända mig om och be dem snällt men bestämt att vara tysta, om detta inte fungerar blir det en irriterande tillsägelse nästa gång och slutligen kan det bli något hårt som kommer farandes mot dem. Konstaterade till min gode kamrat Sebastian idag att "jag har två mobiltelefoner, det gör nog inget om jag kastar en va?". Ni fattar min poäng..
Sedan kan vi fråga oss vad ett klassrum vore utan de korkade eleverna. Alltid måste det finnas någon som frågar om självklara saker tvåtusentrehundrasjuttiosex gånger och vill att läraren ska diktera precis vad som ska antecknas även om vi borde klara det själva så här på gymnasial nivå. Likaså finns det alltid någon som fäller extremt blonda (sjukt att blonda blivit synonymt med korkade..) kommentarer - detta skall dock inte förväxlas med klassens clown. Det är figuren som alla skrattar åt och som är medvetet rolig, lite dum och driver med sig själv, men som lätt kan bli för mycket i för stora mängder. För övrigt var jag precis på väg att diskutera clownen självkänsla och det berömda uttrycket "en gång clown, alltid clown", men jag ska skippa mitt psykologisnack och lämna det utlägget till er fantasi.

Skulle kunna tala i tusen år om besserwisserna, sportfånen, nörden och rebellen, men orkar ni läsa det? Lever ni om tusen år? Har min mormor lila hår och gröna strumpor? Nej, definitivt inte. Därför sätter jag punkt här och inser att jag inte kan göra så mycket åt alla irriterande jävlar man kan hitta i ett klassrum. Tänker istället göra det bästa av situationen, det vill säga räkna till tio för mig själv och bunkra upp med ett rejält förråd av suddigum... Ifall ifall.

1 kommentar:

  1. men guuuuuuud! då är vi skadade båda två för det äre precis det jag mena...r!

    soulmate (L)

    SvaraRadera