söndag 10 april 2011

49. Dag 19 - Detta ångrar jag

Likt vår idrotts- och ledarskapslärare deklarerar att "Tanke föder känsla föder energi" och McDonalds säger "I'm lovin' it!" har jag mantrat att man ångrar bara det man inte gjort, på repeat i mitt huvud. Något som jag alltid haft med mig undermedvetet i form av att jag vill göra allt och aldrig missa någonting, men som konkretiserades i ord när min käre morbror sa det en gång för några somrar sedan. På tal om morbror har jag problem med det där med släktband ibland. Mannen jag nu kallar för morbror är inte min mors bror, men han är tillsammans med min moster, som är min mammas syster, och min kusins pappa. Säger jag att han helt enkelt är min morbror tror folk att det är min mammas bror, säger jag att det är min mosters man tror de att min moster träffat någon ny och uttrycket "ingift morbror" låter ju förjävla töntigt. Dilemma.

Hur som, jag ångrar bara det jag inte gjort. Jag ångrar att jag inte ansträngde mig ytterligare för att kunna åka iväg som utbytesstudent. Jag ångrar att jag inte tänkte på det mer vid val av gymnasielinje, trots att vi faktiskt får 7 veckor i USA och tid i såväl Italien som Danmark innan dess. Jag ångrar att jag inte åkte på Sonisphere förra året. Jag ångrar att jag inte gick på Anders Svenssons nypremiärmatch i Elfsborg 2005 och första matchen på Borås arena. Jag ångrar att jag inte utnyttjade de dagar då man hade mer tid bättre, och jag ångrar att jag inte tagit vara på all tid jag haft med människor som inte längre finns med mig. Med det i tanken vill jag spendera så mycket som möjligt med de jag älskar och vill ha nära, och visa min uppskattning för dem.

Att säga att jag bara ångrar det jag inte gjort, fungerar egentligen också genom att säga att jag ångrar det jag gjort. Typ jag ångrar att jag valde att åka till Falkenberg istället för att gå på den där Elfsborgsmatchen. Men hallå, hur trevligt låter det? Samma funkar att vända på det man gjort till det man inte gjort, som att säga att "jag ångrar att jag åt den där sista kakan", vilket blir precis samma sak om jag säger det som att jag ångrar att jag inte lät bli att äta den där sista kakan. Men tycker ni inte att det blir så mycket bättre med att tänka att man bara ångrar det man inte gjort? Är det inte roligare att spela fotboll med en boll att sparka på? Sitter jag i min soffa nu? Jo, definitivt. Med orden "du ångrar bara det du inte gjort" ekandes i mitt huvud blir jag ständigt påmind om att ta vara på alla möjligheter, göra så mycket som möjligt av allt och att leva fullt ut. Varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar