måndag 30 maj 2011

88. my grandfather and me

Beach boys är inget band jag lyssnat sådär asmycket på, men hörde precis Sloop John B och tänkte på att det är samma melodi som Cornelis Vreeswijks "Jag hade en gång en båt". Istället för att googla tänker jag spekulera. Reflektion nummer ett - de båda aktörerna var väl aktiva under ungefär samma period, om jag inte minns helt fel? Utgår vi ifrån att detta påstående stämmer är det alltså svårt att avgöra vem som egentligen gjorde sin låt först, och så vitt jag förstår handlar inte de båda ens om samma sak. Därmed bör det inte vara en översatt cover det rör sig om, utan bara samma bruk av melodi. Att Beach Boys skulle influeras av Cornelis och Sverige har jag svårt att se, och jag vet inte varför han skulle använda deras melodi, kanske är det helt enkelt så att det är en helt fristående melodi de båda lånat och tolkat? Vem vet? Google vet! Tänker jag kolla efter? Svar nej. 

Så, på tal om något helt annat kan jag tala om att jag haft en oerhört bra dag. Faktiskt! Först och främst (där hade vi det ökända uttryckt, folks!), så talar det faktum att idag var terminens, årskurs tvås, sista skoldag för oss entreprenörer! Fem dagars praktik och några studiedagar, och sen har vi sommarlov! Att lämna in en argumenterande text, skriva ett brev till våra host parents och göra klart datorbokföringen (som jag kommer svära över senare, promise), känns idag ganska oväsentligt. 
    Vidare så fick vi idag veta vårt avresedatum till USA i trean. La grand finale på entreprenörsprogrammet stavas numera t j u g o a n d r a m a r s t v å t u s e n t o l v, och det låter jävligt bra. Skulle vilja - och tänker därmed göra det - påstå att it's a dream coming true. Avundsjuka kommentarer, lyckönskningar och andra spontana reaktioner mottages gärna, och kan säga som så  - fem veckor hos en amerikansk familj och på college i ett soligt Kalifornien, följt av två veckors semester längs den kaliforniska kusten via såväl San Fransisco som Los Angeles, känns oerhört välförtjänt!
     Inte nog med det, samtidigt som jag satt och gjorde terminens (och kanske kursens, beror lite på vilken väg jag tar) sista prov i matte c, var världens bästa mamma redo hemma framför vår stationära dator med min systers laptop som backup. Redo för vaddå, tänker ni? Ett nytt kärnvapenkrig, summer sale på Nelly.com eller helt enkelt biljettsläpp till Peace&Love? Satsa på det sistnämnda! 11.00 släpptes 1900 nya biljetter med campingpass, två minuter senare var alla slut och guess what? En av dem knep min kära moder, och därmed blir det fred och kärleksfestival även för mig i sommar! Lina Norén och co, vi och Borlänge en somrig vecka känns som en smått oslagbar kombination!
     För att fortsätta på detta positiva spår (vad händer med mig? Känner knappt igen mig själv...) så kan jag meddela att jag idag fick veta att jag (till slut) fått godkänt på samtliga delarna av bokförings- och bokslutsproven vi haft, och företagsekonomikursen blev plötsligt säkrad.
     Slutligen kan jag meddela att min kära syster idag kom hem efter några dagar i Tyskland, att jag  i Borås sprang på en mycket god vän som vanligen inte bor här i trakterna under terminerna (smått chockat, kärt återseende) och att jag tänkt vara en ordentlig tjej och göra en budget inför sommaren. Sedan är det dags att fylla upp garderoben med goda investeringar efter min omfattande utrensning. Jag börjar gärna med de här, från Topshop:

3 kommentarer:

  1. <33<<3<3<3<3<3<3<3<333333333

    SvaraRadera
  2. asså fml, jenny hatar du mig om jag också köper sådana? ._.

    SvaraRadera
  3. asså, jag vill inte vara sån, men jag säger som tjejen ovanför mig här: hatar du mig om jag också köper sådana?

    såg dom på kenzas blogg.... så jävla snygga :S

    ;)

    SvaraRadera