fredag 17 februari 2012

183. don't cha

Likt två soldater ger sig ut i strid begav sig jag och min moder till Gällstad och Lager 157 idag. Vi hade ett mission to accomplish - operation FPG. Fyll på garderoben, för er som inte har den rätt dechiffreringsnyckeln. Scrollar ni ner några rader får ni se bilder på det som fick följa med mig hem, och även bikinin och Pink Floyd-tröjan jag klickade hem från H&M förra veckan, samt jeansshortsen från Gina. 
   Nåväl. När jag vandrade runt där på Lager, bland bomull, chiffong och jeans tänkte jag att det där med kläder är ett knepigt fenomen. Det som egentligen är så funktionellt och - i varje fall en gång i tiden - syftar till att uppfylla ett av våra mest primära behov har på något vis fått nästan överhängande kosmetisk betydelse. Av någon anledning tycks kläder idag på ett eller annat vis ha betydelse oavsett situation, vilket kan vara både till ens för- och nackdel. 
    Jag tycker det där med kläder är svårt. Jag har svårt för det där med att bygga en garderob med de där omtalade mirakelgrejerna kallade "basplagg" som funkar till allt och som gör att man aldrig behöver oroa sig för felmatchningar och jag har svårt för det där med att få ihop en snygg vardagsoutfit som lyder annorlunda än jeans + tshirt + kofta/tröja. Ett par converse till det. Vardagsoutfit och vardagsoutfit förresten, brukar inte vara så annorlunda när det är fest heller. Blir leggins, en svart klänning och högklackat istället om jag känner mig riktigt wild and crazy. 

Talangen att ha en fallenhet för mode, färg och form och matchning är en kunskap som är så lätt att skylta med. Efter det att personen i fråga tagit på sig dagens krigsmundering sker ju det hela automatiskt. Ett smidigt sätt att öka i marknadsvärde, måste jag säga. Jag som inte kan mode då, vad gör jag? Får nog börja gå runt med en skylt som säger att jag är en jävel på att knyppla. Om jag nu vore det, vill säga. 

Bralls. Grå eller gröna, beror på ljuset. 
Tre linnen för etthundra kronor, kap. Det gula är inte sådär solgult förresten, utan senapsgult. Pilotglajjor är trogna vapendragare.

1 kommentar:

  1. HEEEEEEEEEEEJ SÖÖTIS! =D
    Jag har Dagens blogg tävling i min blogg, SJUKT SKOJ! & ännu roligare blir det om du är med, då hade jag blivit jätte glad :D
    http://saandriiiee.blogg.se/2012/march/dagens-blogg-2.html#comment
    KRAM!

    SvaraRadera