tisdag 3 april 2012

223. 'cause we're afraid of dying

En kvinna med färdiglockat hår och makeup när hon kliver upp ur sängen på morgonen som står i ett soligt kök och steker blueberry pancaces medan hon ler harmoniskt. En välkammad och lite smårund man som sitter vid köksbordet och läser lokaltidningen medan han dricker en kopp kaffe eller ett glas juice. Barn som springer runt glatt i köket och leker med familjens hund, utan att vara jobbiga. The American dream? I alla fall tills Shelley berättade att hon inte gillade pannkakor. 

Blev smått chockad och lite förtvivlad (ja, jag överdriver) när jag fick veta, men det hela löste sig fint. Hon tillade nämligen att hon faktiskt gillar pannkakor om det är Blueberry pancaces, och att hon skulle vilja ta mig till IHOP (International House of Pancakes) en dag, fine with me! Hur som så gjorde vi egna pannkakor till frukost i lördags, serverade med Maple Syrup. Trodde hjärtat skulle stanna av sötman, men gott var det.
   Som jag nämnde tidigare blev det inget San Fransisco på grund av vädret, men begav mig ändå till Edona på Trombetto Street - inte att förväxla med den andra Trombetto Street. Ja, ni läste rätt - det finns två, vilket  jag och Shelley fick lära oss the hard way. 
   Dagen spenderades sedan med Edona och hennes host-sister Nikki (som hyr rum hos Gamal, Edonas host-dad), samt Paulina som även anslöt sig till gruppen. Vi for först ut till Sebastopol där Nikkis familj bor, fantastiska människor! Pappan var som jag föreställer mig urtypen av en amerikan - lite rund, skämtsam och väldigt trevlig.
   Vi mötte sedan upp Gamal för lunch - mexikanskt. Finns fan mer mexikansk mat än pizza i Santa Rosa. Vi funderade sen på att åka till en outlet i Petaluma, men bestämde oss för att besöka the mall istället, pinsamt att jag inte kommer på ett bra ord för "mall" på svenska. Varuhus? Shoppingcenter? Hur som helst blev jag helt yr av alla affärer och var inte så sugen på shopping just då, men det ligger här i Santa Rosa så är ju bara att besöka anytime. I stort sett. 
    På bottenvåningen av Macy's blev vi uppfångade av folk som tyckte vi var fula. Det måste de uppenbarligen gjort eftersom de frågade om de fick sminka oss - det kan också ha varit ett säljtrick, är inte säker.. Skämt åsido, jag och Edona fick i alla fall varsin liten makeover på avdelningen med smink från Urban Decay, och jag gjorde faktiskt ett väl efterlängtat inköp som jag varit sugen på länge. Vad får ni se snart! 
   Vi bestämde oss för att svensktrion skulle tillaga middagen hemma hos Edona, och jag frågade Gamal om vi inte kunde bjuda in Shelley också, och så fick det bli! På menyn stod det oerhört svenska klyftpotatis, kyckling, tsatziki och sallad med fetaost. Fantastiska kockar serverade fantastisk mat till trevligt sällskap, och efter maten lärde Gamal oss lite om biljard. Behöver jag säga hur kung jag var? 

Dagar må inte alltid bli som planerat, och allt kan inte vara the American Dream bara för att vi råkar befinna oss i rätt land. Antar att man får göra det bästa av situationen, vilket jag verkligen tycker vi gjorde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar