söndag 22 april 2012

244. best, you've got to be the best

Ett fruktansvärt lokalt sjok av dis mitt på Golden Gate bridge, som vanligt ett lager av smog över San Fransisco och ett tillfälligt moln från marijuanajointar hängde i luften på hela Haight Ashbury. Igår åkte jag, Shelley och hennes son Joseph till San Fransisco, och dagen - som många förmodligen bara kommer minnas som i en dimma - bjöd på några olika partikelfenomen i luften. 

Att åka bil är en av mina favoritsysselsättningar här, även om jag samtidigt blir arg på alla lata amerikaner som tar bilen överallt. För min del handlar det dock om att det är så kul att se alla nya miljöer, känna igen element från filmer och förvånas av hur nära landet ligger städerna. Några minuter i bil och du befinner dig plötsligt bland åkrar och kossor! 
   Nåja, det jag skulle säga var att vi tog bilen till San Fransisco. När vi åkte i backen ner mot Golden Gate såg vi en lång strimma av dimma som gick över bron, och när vi åkte genom det upptäckte vi att det var ett anmärkningsvärt tjockt sjok på typ 50 meter. Ganska coolt att det kan bli så faktiskt. 
   Väl inne i staden fick vi genast bevis på att vi var de orutinerade bönderna som tagit sig in till storstan. När vi parkerat bilen ställde jag mig framför den och tittade neråt gatan, Joseph tog plats två meter ifrån mig och tittade åt andra hållet och Shelley stod kvar vid bilen och tog av sig sin tjocktröja. Ungefär två sekunder senare upptäckte hon att handväskan som hon ställt på bilens bagagelucka precis intill sig, hade blivit stulen. Samtidigt som det är väldigt obehagligt kan jag inte låta bli att bli lite imponerad - både jag och Joseph hade mycket väl kunnat se tjuven i ögonvrån, och det fanns inte en kotte på parkeringen. Snacka om proffstjuv! 
   När en sväng inne i en gammal färjbyggnad ombyggd till köpcenter och en tur till banken för spärrande av kort var avklarad, slog vi oss ner på en thairestaurang för lunch. Jag åt en sjukt god laxsallad med citrongräs och mango, verkligen stor skillnad mot hur västerländska sallader är uppbyggda. 
   Vi åkte sedan genom kontorsområdet med massa höga skyskrapor för att ta oss till Haight Ashbury, ett "alternativt" område som tydligen skulle hysa spännande arkitektur, människor och affärer. Bland annat Amoeba Records - The world's largest independent record store. Finns tre stycken - i Berkeley, San Fransisco och Hollywood, och eftersom jag kollat upp dem redan hemma i Sverige var jag väldigt glad när Joseph föreslog att vi skulle åka dit. 
   Tyvärr stötte vi på ett litet problem. Ju närmre Haight Ashbury vi kom, desto mer folk och bilar blev det. Shelley och Joseph kom då på att det var 4.20, det vill säga den 20e april, och därmed en dag då man firar marijuana. Varför? För att förr brukade folk ta sig en spliff tjugo över fyra, eftersom det var då man slutade jobbet. Idag innebär det att folk samlas och röker på ihop, och parken nedan för Haight Ashbury var ett sådant ställe, där de till och med hade anordnat en slags festival. 
    För vår del innebär det två saker: vi fick se sjukt många människor som rullade och rökte joints mitt på gatorna, och det var i stort sett omöjligt att få en parkeringsplats. Efter över en halvtimmas cirkulerande lyckades vi emellertid parkera bilen och begav oss då ut bland folkmassorna. Det var människor av alla slag och åldrar, men jag har aldrig sett så många drägg på en och samma gång. Fan va vidriga människor det finns! 
   Till slut hade vi banat vår väg till skivaffären, som var sjukt stor och helt fantastisk. Rad upp och rad ner med vinyler, cds, turntables, musikböcker och gamla posters och trots att lokalen var enorm ingav den en underbar känsla av hemtrevnad. Fantastiskt! Nu måste jag verkligen se till att få min vinylspelare lagad när jag kommer hem igen. 

Den intressanta upplevelsen på Haight Ashbury fick följa med i minnet när vi lämnade stadsdelen bakom oss för att åka ut till stranden. Som var som vilken strand som helst. Joseph ville hem och jag sa inte emot, så vi styrde kosan hemåt - alla mycket nöjda med dagen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar