tisdag 8 maj 2012

252. I stand in line

Mina kinder är röda, mina ögon är röda och min mage är röd, näst intill violett. Idag har jag trotsat mitt flagande ansikte med inställningen att "har det börjat kan det lika gärna fortsätta", och begett mig till stranden. Där har jag tumlat runt i saltvatten så att jag inte visste vad som var upp eller ner, undrat om det är snor, saliv eller saltvatten jag har i ansiktet och gång på gång svurit. Jag har också ridit på vågorna, stått på en bräda och surfat in mot land.

Vi är nu stationerade i San Diego - och då känns det inte mer än rätt att surfa! Det är något jag velat göra så länge jag kan minnas, så trots att jag tvekade lite på grund av ett ömmande knä och en lite för solbränd hy, begav jag mig till the surf rental för att hyra mig en bräda.
    För 120 spänn var brädan min i fyra timmar, och på den tiden hann man bli riktigt trött. Vi upptäckte nämligen snart att det var mycket vågor och väldigt strömt, så bara att paddla ut mot vågorna liggandes på mage var jobbigt. Faktum var att det var så strömt att strandens Life guards ropade in alla från vattnet för att göra oss uppmärksamma på hur farligt det kunde vara.
    Hur som helst hade jag så sjukt roligt! Det var svårt att klara av att ta sig upp stående, inte minst för att du måste göra flera saker under ganska kort tid - paddla före vågen, tajma den, häva dig upp och sedan ställa dig. För att göra det lättare att stå var dessutom bra att gå upp på knä först, så då var det ännu mer. Trots det klarade jag faktiskt av att stå upp och surfa två gånger, det var mäktigt! Annars var bara att surfa på knä eller liggandes på mage på brädan en härlig känsla. Några gånger kom jag så långt att jag åkte upp på stranden, haha.
    Men det var inte bara roligt. Vi blev verkligen varse om vilka krafter vattnet har, och det var nästan lite obehagligt några gånger. Lägger man till exempel tyngden lite för långt fram på brädan är det stor risk att du slår över och gör framåtvolt och sedan handlöst virrar runt under vattnet, att du dras med av brädan i fotlänken eller helt enkelt inte klarar av att pressa dig upp till ytan. En annan otäck sak var när jag var upp på dagens största våg, och precis när jag ska ställa mig upp får jag syn på Niclas nedanför mig. Han stod med vattnet i midjehöjd och jag befann mig på en våg ungefär 1.5 meter ovanför hans huvud, och är på väg rakt mot honom. Han skyndade sig att skydda huvudet med armarna, jag stannade kvar i halvstående position och vi båda hoppades på det bästa. Det gick bra som tur var, men jag störtade ner från vågen precis intill honom... Det kunde gått illa!

I helhet har dagen varit riktigt bra. Jag är väldigt trött just nu, så ber om ursäkt för lite halvtaskig energi i inlägget. Oavsett så har jag idag fått en av mina drömmar uppfyllda - att surfa! Och det har verkligen gett mersmak, det var en sån sjuk kick och härlig känsla när man lyckades fånga en våg, och jag can't wait until jag får chansen att testa det igen, och se om jag kan behärska det ännu bättre!

Surfgänget... Jag höll på längst, hehe!'
Sebastian till vänster, jag i mitten och Niclas till höger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar