tisdag 4 juni 2013

349. Sug åt er varje bit av mina matlagningskunskaper

Nästan lika enkelt och bra mycket godare än snabbnudlar. Mina damer och herrar, katter och elefanter, stora och små - här är bästa rätten jag någonsin skapat: 


Grönsaksplättar (tillika potatislösa raggmunkar och köttfria biffar): 
1. Tag valfri rivbar grönsak, frukt eller rotfrukt i valfri mängd och riv grovt
2. Vill du ha något annat gott i, hacka det fint och blanda med rivet
3. Rör ner ägg tills det blir en sammansatt gegga, endast äggvita går bra men åtminstone en gula rekommenderas
4. Smaksätt med valfri krydda
5. Klicka ut plättar och stek på medelhög värme
6. Servera med vad du vill

Omgången på bilderna ovan blev elva stycken och då hade jag två morötter (ca 300 gram), en bit paprika (ca 100 gram), två ägg och en äggvita. Jag smaksatte med cayennepeppar och kanel. Vanligtvis har jag gärna rödbetor och spenat i och kör oftast på ett ägg samt fler äggvitor. Det är även gott med äpple i, små bitar med banan och till och med russin - om man vill göra en sötare variant. Gott att äta till är keso, sparris och andra grönsaker eller någon form av proteinkälla, typ tonfisk eller kyckling. Kvarg blandat med chilisås är en utmärkt topplag, och jag gillar plättarna såväl kalla som varna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar