lördag 7 april 2012

231. home left behind, the world ahead

Har gjort så mycket idag att jag undrar hur man kan hinna med så mycket, men ändå känna att den varit lugn och avslappnad? Ett mysterium.

Inledde med studiebesök på Sonomas (countyt Santa Rosa ligger i) häkte/fängelse, vanligtvis stannar fångarna där som längst ett år och under tiden som deras rättsprocess pågår. Vi fick ha besöksbrickor som skulle visas tydligt för övervakningskameror, passera metalldetektorer och lämna ifrån oss alla lösa föremål - om vi tappade något skulle en fånge kunna få tag på det och göra ett vapen. Ja, vi mötte dem i korridorerna och såg dem i sina celler, när de satt i ett samlingsrum och kollade på tv och när de väntade besök. Just det, vi blev också tillsagda att om någon av oss skulle bli tagna som gisslan tänkte de anställda inte rädda oss ifall det kunde leda till att en fånge rymmer..
   Vi var sedan på The Sheriff's department, vandrade runt i kontorslokaler och hamnade sedan på Crime Scene Investigation - mer känt som CSI. Lyssnade på lite snack om deras arbete, fick se laboratoriet och hur de tar fram fingeravtryck. Efter det fick vi se några av deras fordon, bland annat en SWAT-tank, och vid det laget var jag lite av en studsboll på grund av mitt "hoppa-som-ett-lyckligt-barn-när-du-är-glad"-syndrom. När vi fick se lite demonstrationer med polishundarna som innefattade våld och knark var jag så fascinerad att jag inte visste riktigt vart jag skulle ta vägen. Går jag in mer på det kommer jag aldrig kunna begränsa mig, så släpper det här.
   Från en upplevelse till en annan: efter skolan åkte jag med Amelia och hennes host-parents till ett blåsigt Bodega Bay överlastat med människor. Dessa individer var så många att de tog upp alla platser till dagens stora event - en tour på The Interceptor, ett av skeppen i Pirates of the Carribean. Vi vandrade istället på betongbryggan och fick en riktigt fin blick på fartyget ändå, och trots att det var mycket mindre i verkligheten än på film - var det en riktigt häftig upplevelse!
    Tro inte att vi var färdiga här. Vi stannade till vid ett litet Salt Water Taffy-ställe som sålde ologiskt goda kolor i alla dess smaker - allt från äpplepaj till varm choklad och smörpopcorn. Några dollar spenderades och bilen for vidare till ett litet bageri som doftade så gott att jag blev varm i hela kroppen, och scones med smak av äpple och russin respektive choklad och basilika förtärdes. Resan fortsatte till Occidental, ett mysigt litet samhälle där vi besökte en.. eh.. underbar hantverksbutik.

Har varit en riktigt fin dag - att Amelia är trevlig visste jag ju, men hon verkar också ha gjort ett riktigt kap vad gäller host-parents! Himla snälla. Nu ska jag sova och ladda batterierna, för imorgon står Angel Island och segelbåtar på agendan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar